MaPO: modelo de gestão de continuidade de negócios baseado em boas práticas de governança de TI
DOI:
https://doi.org/10.7769/gesec.v14i3.1764Keywords:
Governança de TI, Boas Práticas, ITIL, COBIT, GCNAbstract
À medida que as Tecnologias da Informação se tornam acessíveis e são disseminadas, as organizações buscam na interconectividade destas novas formas de prover serviços de qualidade e confiança uma vez que a Tecnologia da Informação (TI) está cada vez mais integrada aos processos de negócio. A ocorrência de um incidente é um acontecimento que afeta um serviço ou sistema de TI, e a restauração do seu nível de desempenho original exige considerável esforço de recursos, físicos, humanos e administrativos. Restaurar um serviço após um incidente depende de um planejamento de recuperação estruturado. A recuperação operacional de incidentes é a capacidade de reagir a uma interrupção nos serviços e restaurar as funções críticas dos negócios da organização. Existem boas práticas que auxiliam na Gestão de Continuidade de Negócios (GCN), porém a falta de estruturação na aplicação destas, de forma alinhada e integrada, pelas organizações, impacta negativamente na estratégia de elaboração de um plano de continuidade de negócios eficiente e eficaz. O objetivo deste artigo é propor um modelo de GCN, baseado em boas práticas de Governança de TI, de forma estruturada e alinhada. Este artigo apresenta o Management Process Organization (MaPO), o qual é um modelo que define o monitoramento de recursos ativos do serviço, aplicando processos de gestão de TI, baseados na Information Technology Infrastrcture Library (ITIL), assim como Balanced Score Card (BSC), Business Impact Analysis (BIA) e gestão de riscos, baseados no Control Objectives for Information and Related Technology (COBIT), no alinhamento estratégico e organizacional, bem como implementações necessárias a atender os requisitos de negócio. O modelo MaPO partiu do princípio de estudo de serviços disponíveis de TI de uso comum, partindo desde a gestão estratégica, até a gestão operacional, sendo uma opção de ferramenta para direcionar a integração das boas práticas de mercado e aplicá-las de forma eficiente e eficaz.
Downloads
References
AXELOS, Global Best Practice. ITIL Maturity Model and Self-Assessment Service: User Guide. Axelos Limited, October, 2013. Disponível em http://www.axelos.com. Acessado em 21/05/2017.
ARNAUD, V. G., Governança de Tecnologia da Informação: em Busca de Alinhamento com a Estratégia da Organização. Dissertação de Mestrado – Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (PUC-Rio), 2007.
BALANCED SCORECARD INSTITUTE (BSCI). Balanced Scorecard Institute. 2010. Disponível em http://www.balancedscorecard.org. Acessado em 19 06. 2019.
BARROS, M. D.; SALLES, C. A. L.; Mapping of the Scientific Production on the ITIL Application Published in the National and International Literature; Procedia Computer Science, Artigo, Rio de Janeiro, v. 55, p.102-111, DOI 10.1016/j.procs.2015.07.013, 2015. DOI: https://doi.org/10.1016/j.procs.2015.07.013
CHA, S.-C., JUO, P.-W., LIU, L.-T., CHEN, W.-N., RiskPatrol: A risk management system considering the integration risk management with business continuity processes, 2008 IEEE International Conference on Intelligence and Security Informatics, Taipei, pp. 110-115, 2008, doi: 10.1109/ISI.2008.4565039. DOI: https://doi.org/10.1109/ISI.2008.4565039
ISACA. COBIT 2019 Framework: Introduction & Methodology. ISACA, USA, 2018
FAYAD, M.; SCHMIDT, D. C. Object-oriented application frameworks. New York;. 32-38 p., 1997 DOI: https://doi.org/10.1145/262793.262798
FERNANDES, A. A. ABREU, V. F. Implantando a Governança de TI, 2º edição, São Paulo, Brasport, 2014.
GARTNER GROUP., Gartner Technology Business Research Insight. 2010. Disponível em <http://www.gartner.com> Acessado em 10 jun. 2019.
HARDY, G., Using IT governance and COBIT to deliver value with IT and respond to legal, regulatory and compliance challenges. Information Security technical report: 2006. DOI: https://doi.org/10.1016/j.istr.2005.12.004
KEPENACH, R. Business Continuity Plan Design, Internet Monitoring and Protection, International Conference on, San Jose, California, pp. 27., 2007. DOI: 10.1109/ICIMP.2007.11 DOI: https://doi.org/10.1109/ICIMP.2007.11
ITIL Service Lifecycle Publication Suite, Editora TSO; Edição: UK ed., 2013.
ABNT NBR ISO/IEC 22301:2013; Sistema de gestão de continuidade de negócios: Requisitos. Rio de Janeiro: ABNT, 2013.
ABNT NBR ISO/IEC 27002:2006; Tecnologia da informação, Técnicas de segurança, Código de prática para controlesde segurança da informação. Rio de Janeiro: ABNT, 2013.
ABNT NBR ISO/IEC 31000:2018; Gestão de Riscos: Diretrizes. Rio de Janeiro: ABNT, 2018.
KAPLAN, R. S, NORTON, D. P., Alinhamento: Utilizando O Balanced Scroecard para criar estratégias corporativas. São Paulo: Elsevier. 2006.
KOCHE, J. C. Fundamentos de Metodologia Científica. Petrópolis: Vozes, 2003.
MAGALHÃES, I. L., PINHEIRO, W. B., Gerenciamento de Serviços de TI na Prática: Uma abordagem com base na ITIL. Ed. Novatec, 2007. DOI: https://doi.org/10.5628/rpcd.07.03.336
OFFICE OF GOVERNMENT COMMERCE (OGC), The Official Introduction to the ITIL Service Lifecycle. TSO (The Stationery Office). Office of Government Commerce. Londres, 2007.
OFFICE OF GOVERNMENT COMMERCE (OGC), ITIL - Service Operation, Norwich: TSO Information & Publishing Solutions, 2011a.
OFFICE OF GOVERNMENT COMMERCE (OGC), ITIL - Service Transition, Norwich: TSO Information & Publishing Solutions, 2011b.
SANTOS, F. R. S.; CABRAL, S. FMEA And PMBOK Applied To Project Risk Management. JISTEM - Journal of Information Systems and Technology Management, São Paulo, v. 5, n. 2, p. 347-364, 200. 2008. DOI: 10.4301/S1807-17752008000200008. DOI: https://doi.org/10.4301/S1807-17752008000200008
SAYAL, M. Business Impact Analysis Using Time Correlations. Data Engineering Issues in E-Commerce and Services. DEECS 2006. Lecture Notes in Computer Science, vol 4055. Springer, Berlin, Heidelberg, 2006. DOI: https://doi.org/10.1007/11780397_14
TORABI, S. A., REZAEI SOUFI, H., SAHEBJAMNIA, N. A new framework for business impact analysis in business continuity management (with a case study). Safety Science, 68, 309–323, 2014. doi:10.1016/j.ssci.2014.04.017 DOI: https://doi.org/10.1016/j.ssci.2014.04.017
TOUNSI, A.; SEKHARA, Y.; MEDROMI, H. IT Governance: Integration of Multi Agents Systems in the framework ITIL’s Processes. International Journal of Engineering and Innovative Technology (IJEIT) v.5, n. 4, p.133-138, 2015. DOI: https://doi.org/10.14569/IJACSA.2014.050812
VITORIANO, M. A. V.; NETO, J. S. Information Technology Service Management Processes Maturity In The Brazilian Federal Direct Administration. JISTEM - Journal of Information Systems and Technology Management, Brasília-DF, Brasil, v. 12, n. 3, p. 663-686, set./dez. 2015, DOI: 10.4301/S1807-17752015000300009. DOI: https://doi.org/10.4301/S1807-17752015000300009
WEILL, P.; ROSS, J. W., IT Governance: How Top Performers Manage IT Decision Rights for Superior Results. Harward Business School Press, 2004.
YIN, R. K.; Pesquisa Qualitativa do Início ao Fim. 2.ed, Porto Alegre, 2016.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
• 1. The author(s) authorize the publication of the article in the journal.
• 2. The author(s) ensure that the contribution is original and unpublished and is not being evaluated in other journal(s).
• 3. The journal is not responsible for the opinions, ideas and concepts expressed in the texts because they are the sole responsibility of the author(s).
• 4. The publishers reserve the right to make adjustments and textual adaptation to the norms of APA.
• 5. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication, with the work [SPECIFY PERIOD OF TIME] after publication simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
• 6. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
• 7. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access) at http://opcit.eprints.org/oacitation-biblio.html