Sustainable practices in a higher education institution: an approach to implementation difficulties in the Garanhuns academic unit of the Federal rural University of Pernambuco
DOI:
https://doi.org/10.7769/gesec.v14i1.1517Keywords:
Public Administration, Sustainable Management, Sustainability, Institutions of Higher EducationAbstract
Higher Education Public Institutions can be understood as major consumers of goods and services, in the case of Brazil. To lessen the negative impacts of their activities, these entities have a primary role in the dissemination and implementation of sustainable ideas in their administrative routines. Thus, this study investigated the main difficulties faced by public actors in adopting sustainable practices in their administrative routines. The case study methodology was used as methodological strategy, and the research was classified as descriptive, applied in nature and of qualitative approach. The unit of analysis chosen was the Garanhuns Academic Unit of the Federal Rural University of Pernambuco (UAG/UFRPE).For data collection, semi-structured interviews were conducted with 12 servants representatives of strategic sectors of UAG/UFRPE. The data collected through the interviews were analyzed using content analysis. The results showed that the main difficulties in adopting sustainable practices in the workplace were administrative, budgetary and cultural, with the most critical obstacles being the lack of knowledge and training factors on sustainable actions and the scarcity of effective institutional policies. From these results, it is concluded that it is necessary to overcome these difficulties to implement effective sustainable management in the Unit.
Downloads
References
AMEER, R.; OTHMAN, R. Sustainability Practices and Corporate Financial Performance: AStudy Based on the Top Global Corporations. Journal of Business Ethics, Basingstoke, v.108,n. 1, p. 61-79, 15 oct. 2011. DOI: https://doi.org/10.1007/s10551-011-1063-y
ARAUJO, S. M. Análise das questões socioambientais na UFCG com base na agendaambientalnaadministraçãopública-
A3P.2018.170f.Dissertação(MestradoemRecursos Naturais) - Centro de Tecnologia e Recursos Naturais, Universidade Federal deCampinaGrande, 2018.
ASSUNÇÃO, V. J. Ações socioambientais no espaço universitário: uma análise sobre apercepçãodeintegrantesdacomunidadeacadêmicadoCampusdaUFSM/PalmeiradasMissões - RS. 2016. 68 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Gestão de OrganizaçõesPúblicas) – Centro deCiências Sociais ehumanas, UniversidadeFederal de Santa Maria,SantaMaria, 2016.
ÁVILA, L.; MADRUGA, L.; BEURON, T. Planejamento e Sustentabilidade: o caso dasInstituições Federais de Ensino Superior. Revista de Gestão Ambiental e Sustentabilidade,SãoPaulo, v. 5, n. 1, p. 18-32, 1 jan-abr. 2016. DOI: https://doi.org/10.5585/geas.v5i1.218
BARBIERI, J. C. et al. Inovação e sustentabilidade: novos modelos e proposições. Revista deAdministraçãodeEmpresas-RAE, São Paulo,v. 50, n.2, p. 146-154,abr./jun. 2010. DOI: https://doi.org/10.1590/S0034-75902010000200002
BARDIN,L.Análisedeconteúdo.SãoPaulo:Edições70,2016.
BIZERRIL,M.X.A;ROSA,M.J.;CARVALHO,T.Construindoumauniversidadesustentável: uma discussão baseada no caso de uma universidade portuguesa. Avaliação:Revista da Avaliação da Educação Superior (Campinas), Sorocaba, v. 23, n. 2, p.424-447, out.2018. DOI: https://doi.org/10.1590/s1414-40772018000200009
BOFF,L.Sustentabilidade: oqueé-oquenãoé.Petrópolis: Vozes,2017.
BRANDLI, L. L. et al. The LatinAmerica Meeting ofSustainableUniversities (I ELAUS):resultsandpossibilities.In:EuropeanRoundtableonSustainableProductionandConsumption, 14., Environmental Management for SustainableUniversities, 6., 2010, Delft.Conference[...]. Delf: DelfUniversityTecnology, 2010.
BRASIL.ConstituiçãodaRepúblicaFederativadoBrasilde1988.Brasília,DF:Presidência da República, 1988.Disponível em:http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm.Acesso em:14jun.2018.
.MinistériodoMeioAmbiente.ComoImplantaraA3P:AgendaAmbientalna AdministraçãoPública. 2. ed. Brasília: MMA, 2016.
.MinistériodoMeioAmbiente.Gestãosocioambientalnasuniversidadespúblicas.Brasília:MMA, 2017.
CARVALHO, D. B.; SOUSA, E. S. Agenda Ambiental da Administração Pública (A3P) eLicitações Sustentáveis: um estudo no restaurante Universitário da Universidade Federal doPiauí.In:COLOQUIODEGESTIÓNUNIVERSITARIAENAMÉRICAS,8.,2013,Buenos Aires.Anais[...]SantaCatarina: UFSC,2013.
CAVALCANTI,D.etal.Compraspúblicassustentáveis:Diagnóstico,análisecomparadaerecomendaçõesparaoaperfeiçoamentodomodelobrasileiro.Santiago:NaçõesUnidas,2017.
ELKINGTON, J. CannibalswithForks: The Triple BottomLineof 21st Century Business.Oxford:Capstone, 1997. DOI: https://doi.org/10.1002/tqem.3310080106
FOUTO, A. R. F. O papel das universidades rumo ao desenvolvimento sustentável: dasrelações internacionais às práticas locais. 2002. Dissertação (Mestrado em Gestão e PolíticasAmbientaisRelaçõesInternacionais doAmbiente)-UniversidadeNovadeLisboa, 2002.
GASPAR,A.D.S.RealidadeedesafiosparaimplementaçãodecritériosdesustentabilidadenasedificaçõesdaUFRPE.2018.145f.Dissertação(MestradoProfissionalemAdministraçãoPública)–UniversidadeFederalRuraldePernambuco,Recife,2018.
GAZZONI, F. et al. O papel das IES no desenvolvimento sustentável: estudo de caso daUniversidadeFederal deSanta Maria.RevistaGUAL,Florianópolis, v. 11, n. 1, p. 48-70,jan. 2018. DOI: https://doi.org/10.5007/1983-4535.2018v11n1p48
GIL,A.C.Métodos eTécnicasdePesquisaSocial.6. ed.SãoPaulo:Atlas, 2011.
HAYASHI, C.; SILVA, L. H. A. A gestão ambiental e sustentabilidade no Brasil. XI FórumAmbientalda Alta Paulista, Alta Paulista, v. 11,n. 7, p. 37-51, 2015. DOI: https://doi.org/10.17271/1980082711720151222
MACIEL, D. S. C.; FREITAS, L. S. Utilização do método FMEA na identificação e análisedos impactos ambientais causados pelos postos de combustíveis: um estudo de caso. RevistadeAdministração da UFSM,Santa Maria, v. 7,n. 4, p. 570-589,out-dez., 2014. DOI: https://doi.org/10.5902/198346596199
MAIO, G. F. Práticas de Gestão Sustentável na Universidade Federal de Rondônia. 2017.95 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Administração Pública) – Núcleo de CiênciasAplicadas,UniversidadeFederal de Rondônia, Porto Velho,2017.
MARTINS,G.A.;THEÓPHILO,C.R.Metodologiadainvestigaçãocientíficaparaciênciassociais aplicadas. 2. ed. São Paulo: Atlas, 2009.
MEIRELES, M.R. G.; CENDÓN, B.V. Aplicação prática dos processosde análise deconteúdoedeanálisedecitaçõesemartigosrelacionadosàsRedesNeuraisArtificiais.Informação&Informação,Londrina, v.15, n.2, p.77-93,jul-dez. 2010. DOI: https://doi.org/10.5433/1981-8920.2010v15n2p77
MONTEIRO, M. O.; CAMELO, G. L. P. Agenda Ambiental na Administração Pública - A3Pnos campi do IFRN: um olhar a partir dos gestores. Empírica BR - Revista Brasileira deGestão, NegócioeTecnologia daInformação,Natal, ano8,v. 1,n.1,p.26-42,nov.2015. DOI: https://doi.org/10.15628/empiricabr.2015.3338
PEGORIN,M.C.;SANTOS,D.C.;MARTINS,I.S.C.AaplicaçãodaAgendaAmbientalno Setor Público: Estudo de caso em umaInstituição da Administração Pública FederalDireta.In:CONGRESSONACIONALDEEXCELÊNCIAEMGESTÃO,10.,2014,RiodeJaneiro.Anais[...].RiodeJaneiro:INOVARSE,2014,p.4-14.
PEREIRA, C. A. Proposta de ações sustentáveis para o colégio Pedro II com base nomodelo da Agenda Ambiental na Administração Pública (A3P). 2016. 145 f. Dissertação(MestradoemSistemasdeGestão)–EscoladeEngenharia,UniversidadeFederalFluminense,Niterói, 2016.
REZENDE, J. F. D. Sustentabilidade e Gestão Ambiental. Natal: Epifania, 2015.RICHARDSON,R. J.Pesquisasocial:métodosetécnicas.3. ed.SãoPaulo:Atlas, 2008.
ROCHA, D. G.; GARCIA, L. M. B.; ONODY, V. S. M. As dificuldades na implantação depráticas sustentáveis na gestão pública: estudo de caso de universidade pública brasileira–uso racional de papel versus gestão eletrônica. Práticas de Administração Pública, SantaMaria,v. 1, n. 3, p.24-40,27 ago. 2018. DOI: https://doi.org/10.5902/2526629228972
RODRIGUES,C.EmpreendedorismoeSustentabilidadeSocialnaTerceiraIdade.In:CONFERÊNCIAIBÉRICADEEMPREENDEDORISMO,5.,2015.Oeiras.Anais[...].Oeiras:EMPREEND, 2015.
RUFINO, B. H.V.; ANDRADE, J. I. C. Agenda Ambiental na Administração Pública(A3P): Importância e Aplicação para os municípios que compreendem a Área de ProteçãoAmbientaldaSerradeBaturité.Artigocientífico(EspecializaçãoemGestãoGovernamental)–UniversidadedeIntegração InternacionaldaLusofoniaAfro-brasileira, Redenção,2014.
SILVA, A. H.; FOSSÁ, M. I. T. Análise de Conteúdo: exemplo de aplicação da técnica paraanálise de dados qualitativos. Qualitas Revista Eletrônica, Campina Grande, v. 17, n. 1, p.1-14, 2015.
SOARES,K.B.etal.CritériosdesustentabilidadeambientalnaAdministraçãoPúblicaFederal: vantagens e desvantagens com base na Instrução Normativa 01/2010. Conexões,Ciênciae Tecnologia. Fortaleza, v. 11, n. 3, p. 50 -63, nov. 2017. DOI: https://doi.org/10.21439/conexoes.v11i3.899
TAUCHEN, J.; BRANDLI, L. L. A gestão ambiental em instituições de ensino superior:modelo para implantação em campus universitário. Gestão & Produção, v. 13, n. 3, p. 503-515,set-dez. 2006. DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-530X2006000300012
VIEGAS, S. F. S. S. Sustentabilidade em Instituições de Ensino Superior: um estudo naUniversidadeFederalRuraldaAmazônia.2014.121f.Dissertação(MestradoemAdministração)-UniversidadedaAmazônia,Belém, 2014.
YIN,R.K.Estudodecaso: planejamentoemétodos. 2.ed.Porto Alegre:Bookman,2001.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
• 1. The author(s) authorize the publication of the article in the journal.
• 2. The author(s) ensure that the contribution is original and unpublished and is not being evaluated in other journal(s).
• 3. The journal is not responsible for the opinions, ideas and concepts expressed in the texts because they are the sole responsibility of the author(s).
• 4. The publishers reserve the right to make adjustments and textual adaptation to the norms of APA.
• 5. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication, with the work [SPECIFY PERIOD OF TIME] after publication simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
• 6. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
• 7. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access) at http://opcit.eprints.org/oacitation-biblio.html